piątek, 12 lutego 2016

Różowy tort w czarne pionowe paski o kwaskowym smaku.

Czytelnicy mojego bloga znają już to ciasto w wersji zielono-czarnej

 zielono-czarne ciasto




Tym razem zrobiłam ogromny tort na urodziny mojej najstarszej córki. Razem z paterą ważył 6,7 kg. Ciasto jest wyjątkowo efektowne, ale też pyszne w smaku. Jeżeli lubisz delikatnie słodkie ciasto z nutą kwaśności czarnej porzeczki to będziesz zachwycona (y)!


.
.
Podaję przepis na 1,5 porcji - ogromny tort!

Składniki na okrągły biszkopt (góra i dół tortu)

  • 10 jaj
  • 10 łyżek cukru
  • 10 łyżek mąki pszennej
  • 4 łyżki maki ziemniaczanej
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • odrobina barwnika różowego (podobno można wykorzystać sok z buraka)
Biszkopt piecze się przez ok.30-35 w temp. 175o C. Odstawić do przestygnięcia.

Wykonanie w TM:

  1. ubiłam pianę z 10 białek poz.4 (z motylkiem) czas ubijania ok.3 min -piana musi być sztywna (pianę odłożyłam do miski)
  2. ucierałam żółtka z cukrem ok.1,5 min 
  3. bez wyłączania thermomix dodawałam po łyżce mąki i proszek do pieczenia
  4. na koniec dodałam pianę z białek i całość delikatnie wymieszałam łopatką
Składniki na biszkopt z przeznaczeniem na paski pionowe w torcie

  • 20jaj
  • 20 łyżek cukru
  • 20 łyżek mąki pszennej
  • 8 łyżek mąki ziemniaczanej
  • 4 łyżeczki proszku do pieczenia
  • różowy barwnik
Wykonanie podobnie jak okrągły biszkop
Biszkopt piecze się przez ok.40-45 min w temp. 175o C. Odstawić do przestygnięcia.

 Mój sekret pysznej kwaśności czarnego koloru- własnoręcznie wykonany dżem z czarnej porzeczki TU LINK do przepisu
 Okrągły biszkopt przekroiłam na pół: była to góra i dół tortu.


Trzy płaskie biszkopty pokroiłam na paski.

.

Poncz do nasączenia biszkoptów :

1/2 szkl przegotowanej wody, 2 łyżki cukru, 1/2 soku z cytryny (ja zamiast cytryny użyłam alkoholu -nalewki z pigwy) . Takich porcji użyłam 3 .

.
Ciasto pocięte na paski tym razem ok.7cm po nasączeniu ponczem i posmarowaniu dżemem z czarnej porzeczki zwijałam mocując na chwilę kolejne paski wykałaczkami. Zanim posmarowałam następny pasek dżemem można było już wyciągnąć wykałaczki a ciasto trzymało formę.

Bita śmietana w thermomix:

  • 1 l śmietany kremówki
  • śmietan fix 5 szt 
  • cukier waniliowy 32g

Wykonanie bitej śmietany w TM :
Wlałam zimną śmietanę (z lodówki) do naczynia, na noże założyłam motylek. Ubijać śmietanę przez ok.2 min poz.4. Czas ubijania jest przybliżony trzeba uważać, aby nie ubić śmietany na masło. Pod koniec ubijania dosypałam żel fix-y.

Połówki  okrągłego biszkoptu przekrojonego na pół (nasączone ponczem)  posmarowałam grubo bitą śmietaną.  Na połówce okrągłego biszkoptu położyłam zwinięte paski biszkoptowe nasączone ponczem i posmarowane dżemem. To znów posmarowałam bitą śmietaną . Teraz cały tort obłożyłam bitą śmietaną. Nie robiłam żadnych dodatkowych ozdób, aby podkreślić urok pionowych pasków w środku tortu. Tort przygotowałam dzień wcześniej, aby miał czas na połączenie się wszystkich elementów i składników.

Tym razem trochę przesadziłam z nasączeniem pierwszych zwijanych pasków (środka tortu) i później po ukrojeniu pierwszego kawałka sam czubek trójkąta nie był linią prostą.
Pracy przy takiej formie mnóstwo! Ale forma ma znaczenie na samym wstępie wszyscy jedzą go oczami. Na pewno w przyszłości powstaną u mnie inne wersje kolorystyczne:)

5 komentarzy:

  1. Żałuję, że internetowo nie da się spróbować tych pyszności;) Zestaw moich kompleksów powiększył się i o ten - beztalencie w przygotowywaniu takich tortów;) Gratuluję z zachwytem

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, internet ma pewne ograniczenia:) Zapewniam Cię jednak, że ta forma tortu to nie jest to nic trudnego - trzeba mieć tylko kilka spokojnych godzin na pracę. Ja zawsze mam (3 letnią już) asystentkę w kuchni, której muszę dodatkowo wymyślać jakieś zadania:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Ja też będę je powtarzać. Zawsze jest hitem, tylko wymaga sporo czasu.

      Usuń
    2. Zaden problem, Ja lubię takie wyzwania... ;)

      Usuń