czwartek, 3 listopada 2016

Rogale świętomarcińskie na Święto Niepodległości


Bardzo spodobał mi się wpis Luizy z zeszłego roku TU LINK . Należy tylko jej przyklasnąć i zastawić świątecznie stół w dniu 11 listopada. 

Postanowiłam pierwszy raz w swojej karierze kucharza amatora zrobić wymagające rogale świętomarcińskie. W ubiegłym roku będąc na targach w Poznaniu i pamiętam smak oryginalnych rogali świętomarcińskich .Pamietam też, że były ogromne i to był dla mnie problem, dlatego tez moje rogaliki sa malutkie. Przejrzałam kilka przepisów w różnych miejscach - najbardziej podpasował mi przepis p.Ewy Wachowicz tu link ja przerobiłam go na thermomix i tą wersję zachowuję w swoim archiwum. Bardzo sympatyczny wpis z innym przepisem polecam tu


Problemem okazało się zakupienie białego maku w mojej okolicy - więc do próby generalnej użyłam tradycyjnego (dostępnego wszędzie) maku. Na 11 listopada kupię biały mak w jakimś sklepie internetowym. 
Rogale są bardzo pracochłonne. Robiłam je z razem z moimi młodszymi dziewczynkami, dlatego też trwało to długo i wszystkie potraktowałyśmy to jak wspólną zabawę. Oto efekt końcowy naszego wytworu:

Sposób wykonania w thermomix:

1.Zaczęłam od parzenia maku, migdałów i orzechów włoskich. Namoczyłam każdy składnik we wrzątku, choć w przepisie było mleko. Zaoszczędziłam trochę czasu i nie musiałam pilnować gotującego się mleka :)
a)migdały zawsze moczę we wrzątku dwukrotnie - po tym zabiegu łatwo zdjąć gorzką skórkę
2.do thermomix dodałam 120g mleka , 25g drożdży i 1 łyżkę cukru wstawiłam TM na 2 min -37oC , poz. 2
3.do naczynia dosypałam 500g maki pszennej, 60g masła roztopionego i 4 małe jaja (gdyby były większe dodałabym 3) przez 2,5 min wyrabiałam ciasto w poz.interwał

4.Ciasto odstawiłam do ciepłego miejsca pod ściereczką.
5.Do TM po cieście (bez mycia) wrzuciłam sparzone i obrane migdały 200g. Posiekałam je poz.5 przez 8 sekund

6.Po wyjęciu migdałów posiekałam orzechy włoskie 150g poz.5 przez 5 sekund

7. Nadszedł czas na umycie thermomix i mielenie wcześniej zaparzonego maku 300g  poz.10 przez 30 s. Po tym otworzyłam naczynie i zebrałam łopatką mak ze ścianek i jeszcze raz powtórzyłam mielenie jak wyżej.

8.Do zmielonego maku dorzuciłam 240g cukru pudru, 1 łyżkę śmietany(kremówka od 30% do 36% tłuszczu), 1 laskę wanili (środek); wymieszałam wszystko poz.6 przez 2 min
9.Dorzuciłam posiekane orzechy i migdały wymieszałam wszystko w TM przez ok.1,5 poz 5

10.Wyrośnięte ciasto podzieliłam na 4 części
11.Każdą część ciasta rozwałkowałam na placek i podzieliłam na 8 trójkątów

12. Na każdy trójkąt położyłam dużą łyżkę nadzienia
13.Pozwijałam rogaliki

14. Pomalowałam je rozmąconym jajem (ten punkt można pominąć - dajemy później lukier)
15.Rogaliki piekłam w nagrzanym piekarniku do 180oC przez ok.40 min

16. Zanim rogaliki wystygły w czystym już thermomix przygotowałam lukier. Sok z 1 cytryny wymieszałam z cukrem pudrem ok.170g poz.3 , 20s i 100oC. Cytryny mają różną ilość soku -cukru pudru trzeba dodać tyle, aby uzyskać gęsty lukier.
17.Po wystudzeniu rogalików polukrowałam je i posypałam posiekanymi migdałami




Tak jak Luiza z bloga homelikeilike.com zamiast helloween w listopoadowe dni będę świętować polskie Święto Niepodległości. Przygotowałam jeszcze kilka prostych inspiracji na stół w patriotycznych polskich biało-czerwonych kolorach.




Do-zdjęć wykorzystałam produkty tekstylne ze sklepu e-obrus.pl i przepiękną zastawę Bogucice (mimo złotych elementów można ją myć w zmywarce!) ze sklepu www.polszklo.pl

10 komentarzy:

  1. Bardzo dziękuję Alicjo! Piękne dekoracje! Jestem pod wrażeniem, sama chyba bym się nie odważyła piec rogali świętomarcińskich. Udostępniam dalej twój przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję. To Twój wpis mnie zainspirował, a rogale nie takie trudne raczej pracochłonne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jadłam tych rogali słyszałam ,ze są pyszne.Piękna dekoracja stołu na Święto Niepodległości.Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz. Rzeczywiście te rogale są pyszne. Zrobiłam je specjalnie małe,żeby spróbować a nie najadać się nimi:) Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. Witam,ilu procentową śmietankę dodajemy do masy?

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja dodawałam kremówkę (od 30% do 36% tłuszczu).Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję za przepis a dekoracja i porcelana rewelacyjna. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Chcę zrobić te rogaliki na Święta. Ile dni są świeże? Oczywiście nie wątpię, że znikają szybko, ale chciałabym zrobić wcześniej i schować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie możesz tak zrobić. Robiłam ostatnio te rogaliki z białym makiem leżały kilka dni pod lnianą serwetką.

      Usuń